Gdańsk – główny dworzec kolejowy otwarty po remoncie

W ubiegłym tygodniu po prawie czterech latach dobiegła końca warta 120 mln zł przebudowa dworca Gdańsk Główny. W ramach inwestycji przeprowadzono szereg prac konserwatorskich i rekonstrukcyjnych.

”Ważnym elementem przebudowy dworca były prace konserwatorskie. Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej. Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym.

Poza zdobioną elewacją wiele pracy poświęcono wnętrzom, w tym w szczególności holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej i w latach 60. XX wieku został praktycznie pozbawiony detali architektonicznych. Poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową.

Na dworzec wróciły również herby miast pomorskich. Odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów, na ścianach południowej i północnej holu, tuż nad pilastrami. Po lewej stronie od wejścia do holu od strony miasta są to kolejno – herby: Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, a po prawej – Kościerzyny, Słupska, Tczewa oraz Chojnic.”

Na holu głównym odtworzono witraże. Są one nie tylko wielkoformatowe, wykonane ze szkła katedralnego, ale posiadają również bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi.”

Na drugim zdjęciu przypominamy jak wyglądała główna hala dworca w latach 90. po wybudowaniu antresoli z lokalami usługowymi. Została ona wyburzona w roku 2013 r. podczas pierwszego etapu remontu budynku.

Hala dworca pomalowana została farbami krzemianowymi Minerały Polskie w kolorach z kolekcji „barwy polskie – wapienne”. Odlewy kartuszy herbowych pokryte zostały pobiałą wapienną z piaskiem wiślanym „Wanda” Minerały Polskie (http://www.mineralypolskie.pl/)

Więcej: Remont tego dworca trwał 4 lata i kosztował 120 mln zł. Tak prezentuje się teraz (portalsamorzadowy.pl)

Jeden z najpiękniejszych w Polsce – dworzec kolejowy Gdańsk Główny po remoncie.
Foto: Karol Uliczny.
Hol dworca w Gdańsku w 2013 i dzisiaj wraz zrekonstruowanymi detalami architektonicznymi.
Zakres remontu hali (etap II):
-odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX wieku,
-przywrócenie pierwotnej kolorystyki,
-historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli,
-zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami pomorskich miast,
-rekonstrukcja witraży,
-wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami.
Foto: Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl (G), PKP S.A. (D).
Zrekonstruowane kartusze herbowe w hali dworca w Gdańsku. Tarcze herbowe wykonała Monika Palk.
Foto: PKP S.A. i Sajnóg/Janusz Ch/Gdańsk Strefa Prestiżu.
Jeden ze zrekonstruowanych witraży w holu dworca.
Autorem projektów jest Franciszkanin o. Tomasz Jank a wykonawcą Zbigniew Brzeziński z pracowni witraży Vitro z Legnicy. Link do filmu z procesu wykonania witraży i montażu pierwszego z nich: Franciszkanin, o. Tomasz Jank autorem nowych witraży na Dworcu PKP Gdańsk Główny – BŁĘKITNE GRANIE (radioniepokalanow.pl)
Foto: Sajnóg/Janusz Ch./Gdańsk Strefa Prestiżu.
Zrekonstruowany dach dworca kolejowego w Gdańsku.
Barwne dachówki nawiązują do wyglądu dachu w pierwszych latach istnienia dworca.
Foto: Trojmiasto.pl.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *