Gdańsk – główny dworzec kolejowy otwarty po remoncie
W ubiegłym tygodniu po prawie czterech latach dobiegła końca warta 120 mln zł przebudowa dworca Gdańsk Główny. W ramach inwestycji przeprowadzono szereg prac konserwatorskich i rekonstrukcyjnych.
”Ważnym elementem przebudowy dworca były prace konserwatorskie. Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej. Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym.
Poza zdobioną elewacją wiele pracy poświęcono wnętrzom, w tym w szczególności holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej i w latach 60. XX wieku został praktycznie pozbawiony detali architektonicznych. Poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową.
Na dworzec wróciły również herby miast pomorskich. Odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów, na ścianach południowej i północnej holu, tuż nad pilastrami. Po lewej stronie od wejścia do holu od strony miasta są to kolejno – herby: Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, a po prawej – Kościerzyny, Słupska, Tczewa oraz Chojnic.”
Na holu głównym odtworzono witraże. Są one nie tylko wielkoformatowe, wykonane ze szkła katedralnego, ale posiadają również bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi.”
Na drugim zdjęciu przypominamy jak wyglądała główna hala dworca w latach 90. po wybudowaniu antresoli z lokalami usługowymi. Została ona wyburzona w roku 2013 r. podczas pierwszego etapu remontu budynku.
Hala dworca pomalowana została farbami krzemianowymi Minerały Polskie w kolorach z kolekcji „barwy polskie – wapienne”. Odlewy kartuszy herbowych pokryte zostały pobiałą wapienną z piaskiem wiślanym „Wanda” Minerały Polskie (http://www.mineralypolskie.pl/)
Więcej: Remont tego dworca trwał 4 lata i kosztował 120 mln zł. Tak prezentuje się teraz (portalsamorzadowy.pl)