|

„Klasyczne” wieżowce oraz projekt przebudowy na neogotycki wieżowca „Zieleniak” w Gdańsku (główne zdjęcie)

Pod pojęciem ”klasycznych” wieżowców rozumiemy budynki, które stosując nowoczesne rozwiązania techniczne jednocześnie odwołują się do historycznych form bądź użycia detalu.

Pojęcie ”skyscraper” zrodziło się w latach 80-tych XIX wieku w USA. Użycie żelazno-stalowej konstrukcji nośnej pod koniec XIX w. umożliwiło zastosowanie ścian cieńszych niż dotychczas. To przy zachowaniu stabilności budynku pozwalało budować wyżej. ”Klasyczne” wieżowce królowały do lat 50-tych XX w. gdy udoskonalono klimatyzację centralną. Pojawiła się moda na szklane budynki, które były jeszcze wyższe i przy tym tańsze w konstrukcji. Za przełomowy uważa się modernistyczny wieżowiec Seagram Building ukończony w 1958 r. Budynek zaprojektował współtwórca szkoły Bauhaus Ludwig Mies van der Rohe.

Stalowo-szklane pozbawione detalu wieżowce dzięki niższym kosztom budowy szybko podbiły świat. Trudno dzisiaj o biurowiec, który wyłamywałby się z tego schematu. To co kiedyś było ”ekscytującą nowością” z perspektywy czasu stało się nudne i coraz częściej pada ofiarą krytyki i to na różnych poziomach.

Zacznijmy od estetyki. Robert A.M. Stern, krytykuje ich najczęściej nudną, banalną formę:
”Szklane budynki…cóż, projektowałem szklane budynki. Możesz je poznać w ciągu jednej sekundy. Jeśli budynek jest płaski, bez detalu, tak jak typowy szklany budynek, twoje oczy się nim nudzą. Jeśli nudzą się oczy, nudzi się umysł”.

Mark Foster uważa, że wiele stawianych współcześnie wieżowców jest budowana bez jakiegokolwiek pomysłu. Są to po prostu wysokie pudła pokryte szklaną ścianą (Mark Foster Gage designs elaborate skyscraper for New York (dezeen.com).

W 2007 roku American Institute of Architects zorganizował badanie dotyczące ulubionego przez Amerykanów budynku. Wspomniany wieżowiec Miesa van der Rohe (od którego imienia pochodzi Nagroda UE w konkursie architektury), nie zebrał wystarczająco głosów nawet by znaleźć się na liście pierwszych 150 budynków. Całe badanie okazało się z resztą porażką architektury modernistycznej i nowoczesnej, która musiała wyraźnie ustąpić historyzmowi i klasyce. Oczywiście wyniki te spotkały się z krytyką ze strony środowiska architektów. Tłumaczono to ”emocjonalnym przywiązaniem Amerykanów do niektórych budynków”. ”Specjaliści” zwracali również uwagę, że jedno zdjęcie to za mało by właściwie ocenić budynek (America’s Favorite Architecture – Wikipedia).

Problem w tym, że przeciwko architektom stoi nie tylko to jedno badanie. Tego, że minimalistyczna ”modernistyczna” architektura (a zarazem szklane wieżowce) negatywnie wpływa na nasze zdrowie dowodzą współczesne badania dotyczące działania ludzkiego mózgu i psychiki. Z wielu artykułów wymieńmy tylko kilka:

Kolejnym argumentem przeciwko szklanym wieżowcom jest ich wpływ na środowisko. Metalowo-szklane wieżowce pożerają stale rosnącą ogromną ilość energii i przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych. Niedawno burmistrz Nowego Jorku Bill de Blasio zadeklarował nawet, że stalowo-szklane wieżowce nie mają więcej miejsca zarówno w Nowym Jorku jak i na świecie, jeśli architekci nie rozwiążą tego problemu (New York mayor Bill de Blasio to ban glass skyscrapers in Green New Deal (dezeen.com)

Inne artykuły dotyczące negatywnego wpływu na środowisko metalowo-szklanych wieżowców, m.in.:

Na koniec, osadzając go we właściwym kontekście, pokazujemy projekt Mateusza Chołuja. Projekt ten wywołał gorące dyskusje w Gdańsku. Architekt zaproponował przebudowę wieżowca nazywanego popularnie ”Zieleniakiem”. Uważany za najbrzydszy w Gdańsku budynek miałby po przebudowie nabrać form inspirowanych charakterystycznym dla Gdańska ceglanym gotykiem. Jak oceniają Państwo ten pomysł? Czy projekt Chołuja zbliża się poziomem do najlepszych projektów dawnych neogotyckich wieżowców?

Więcej wizualizacji projektu Mateusza Chołuja: Gdańsk Strefa Prestiżu – posty | Facebook | Gdański Zieleniak gotyckim wieżowcem? Niesamowity projekt jednego z symboli miasta | Dziennik Bałtycki (dziennikbaltycki.pl)

Projekt przebudowy wieżowca ”Zieleniak”- Gdańsk, Mateusz Chołuj
1890, Pulitzer Building, NY, George Browne Post.
Wyburzony 1955.
1902, Flatiron Building, NY, Daniel Burnham.
1904, One Times Square, NY, Cyrus L. W. Eidlitz.
1908, Singer Building, NY, Ernest Flagg.
Wyburzony 1968.
Najwyższy budynek świata w latach 1908-1909.
1913, Woolworth Building, NY, Cass Gilbert.
Najwyższy budynek świata w latach 1913-1930.
1924, American Radiator Building, NY, John Howells and Raymond Hood.
1924, Wrigley Building, Chicago, Graham, Anderson, Probst & White.
1925, Tribune Tower, Chicago, John Mead Howells and Raymond Hood.
1926, Cathedral of Learning, Pittsburgh, Charles Klauder.
1927, LeVeque Tower, Columbus, Howard Crane.
1928, Fisher Building, Detroit, Joseph Nathaniel French/Albert Kahn Associates.
1929, Helmsley Building, NY, Warren & Wetmore.
1929, The Guardian Building, Detroit, Wirt C. Rowland.
1930, Chrysler Building, NY, William Van Alen.
Najwyższy budynek świata w latach 1930-1931.
1930, Eastern Columbia Building, Los Angeles, Claud Beelman.
1930 Terminal Tower, Cleveland, Graham, Anderson, Probst & White.
1930, The San Remo, NY, Emery Roth.
1931, 20 Exchange Place, NY, Cross and Cross Architects.
1931, Empire State Building, NY, Shreve, Lamb and Harmon.
Najwyższy budynek świata w latach 1931-1970.
1931, General Electric Building, NY, John W. Cross/Cross and Cross.
1932, Buffalo City Hall, Dietel, Wade and Jones.
1991, 222 Berkeley Street, Boston, Robert A.M. Stern Architects.
1994, Brooklyn Law School Tower, NY, Robert A.M. Stern Architects.
2002, Parkview Square, Singapur, DP Architects.
2003, Da Vinci Tower, Dżakarta/Indonezja, PT Megatika International.
2008, One St. Thomas Residences, Toronto/Kanada, Robert A.M. Stern Architects.
2008, One Park Tower Condos, Mississauga/Kanada, Kirkor Architects & Planners.
2014, 135 East 79th Street, NY, BKSK Architects.
2015 ,151 East 78th Street, NY, Peter Pennoyer Architects.
2016, 30 Park Place, NY, Robert A.M. Stern Architects.
2016, Metropolis 79, Hangzhou/Chiny, Robert A.M. Stern Architects.
2019, 520 Park Avenue, NY, Robert A.M. Stern Architects.
45 Broad Street, NY, Cetra Ruddy Architecture.
W trakcie budowy.
West 57th Street, NY, Mark Foster Gage Architects.
Propozycja.
1908, PAST, Warszawa, Bronisław Brochwicz-Rogoyski.
1933, Prudential, Warszawa, Marcin Weinfeld.
1947-1953, Siedem Siótr, Moskwa.
1955, PKiN, Warszawa, Lew Rudniew .
2021, ALCON 3, Moskwa.
2001, Main Plaza, Frankfurt n.Menem/Niemcy, Hans Kollhof.

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *