Wieliczka – nowy dworzec autobusowy w dawnym stylu

Choć być może trudno w to uwierzyć, zdjęcie główne przedstawia oddany w sierpniu ubiegłego roku do użytku NOWY dworzec w Wieliczce.

”Nowy budynek obsługi pasażerskiej, został oddany do użytku w 2021 r., to obiekt o dwóch kondygnacjach użytkowych wraz z poddaszem przeznaczonym na pomieszczenia techniczne. Na parterze znajduje się poczekalnia wraz z punktem informacji turystycznej oraz pomieszczenia sanitarne ogólnodostępne. W budynku są też pomieszczenia biurowe i usługowe bezpośrednio związane z funkcją obsługi pasażerskiej. Klasyczna bryła budynku dobrze wpisuje się w zabytkowy układ urbanistyczny Wieliczki, dostosowana jest do sąsiedniej zabudowy.” (za: krakowculture.pl)

Oddanie do użytku nowego dworca to zwieńczenie rozpoczętego w 2019 r. budowy nowego systemu komunikacji w gminie, który sfinansowany został ze środków UE. Pierwotnie planowano budowę ”nowoczesnego, przeszklonego budynku z płaskim dachem”. Ostatecznie jednak pod wpływem WKZ zdecydowano się na projekt osadzony w lokalnej tradycji.

Jak czytamy w lokalnej prasie budynek wzbudza pewne kontrowersje. Pierwsza dotyczy jego architektury. Wielu osobom trudno sobie wyobrazić, że nowy budynek może wyglądać ”jak zabytek”. Druga kontrowersja to kolorowy dach. Trzecia natomiast ma wynikać z niedopasowania architektury budynku do współczesnej w większości zabudowy okolicy.

Dworzec jest pierwszym obiektem architektonicznym oglądanym przez tysiące turystów przybywających zwiedzać Wieliczkę i wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO kopalnię soli. Z tego względu w założeniu konserwatora nowy obiekt miał posiadać reprezentacyjną i unikalną formę, definiującą najbliższą okolicę (duży plac otoczony prostym współczesnym budownictwem). Zespół projektowy przeanalizował istniejące XIX w. dworce galicyjskie i na tyle na ile tylko to było możliwe zdecydował o wykorzystaniu tych historycznych rozwiązań.

Choć udało się dopracować większość detali oraz wnętrza sami konserwatorzy przyznają jednak, że nie wszystko wyszło tak jak planowano. Głównym problemem były materiały. Przede wszystkim dekoracyjny kolorowy dach miał ujednoznaczniać miejsce – herb miasta i być nawiązaniem do tradycji układania wzorów z dwubarwnej dachówki na tym obszarze. Niestety jedyna dostępna dachówka w tych kolorach była szkliwiona co odpowiadać ma za niezbyt udany efekt. Konserwatorzy zwracają również uwagę na brak zieleni wokół dworca.

Jak oceniają Państwo tę inwestycję?

Więcej zdjęć: Budowa dworca autobusowego w Wieliczce – Modernizacja Roku

Powyżej wizualizacja niezrealizowanego nowego dworca w Wieliczce. Poniżej zrealizowany projekt.
Więcej zdjęć: https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/edition/2837/object/2900/budowa-dworca-autobusowego-w-wieliczce
Nowy dworzec w Wieliczce.
Więcej zdjęć: j. w.
Nowy dworzec w Wieliczce.
Odrzucony przez konserwatora pierwszy projekt dworca w Wieliczce.
Fot: materiały prasowe.

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *