|

Wrocław – renowacja tramwaju Maximum

„Sto lat temu wszystko musiało być piękne: windy, klatki schodowe, latarnie, szalety. Podobnie nasz tramwaj…” Miasto to nie tylko budynki, ale również inne mniejsze elementy, które tak samo współtworzą jego tożsamość i dodają mu splendoru. Dziś kilka słów o renowacji nietypowej, bo dotyczącej wagonu tramwajowego. Pojazd ten jeszcze do niedawna rdzewiał zapomniany na ogródku działkowym. Dziś jest ozdobą miasta.

Unikalny wagon tramwajowy typu Maximum został wyprodukowany w roku 1901 we wrocławskiej fabryce Breslauer Actien-Gesellschaft fuer Eisenbahn-Wagenbau. Jest jednym z niewielu zachowanych tego typu pojazdów na świecie. Po wojnie przez blisko 50 lat stał na działce pod Wrocławiem i był używany jako altana ogrodowa. Być może właśnie dlatego dotrwał do naszych czasów. Nie zmienia to jednak faktu, że gdyby nie pasjonaci do dzisiaj mógłby nie pozostać po nim nawet ślad. Zmurszały i przegniły wagon został odnaleziony w 1995 r. przez Piotra Draba, fascynata dawnej komunikacji miejskiej, który wraz z żoną wybrał się na piknik do podwrocławskiego Smolca. Wraz z kolegami postanowił przenieść on wagon do Wrocławia do muzeum komunikacji miejskiej. Pojazd udało się przetransportować na lawecie dzięki pomocy straży pożarnej. Tu wagon czekał na lepsze czasy, które nadeszły w 2013 gdy grupa aktywistów zgłosiła projekt jego odbudowy do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Wrocławianie ten pomysł poparli!

Prace rozpoczęto w 2014. Żmudny proces ratowania/odbudowy trwał aż siedem lat. Część elementów udało się zachować, wiele innych wymagała jednak rekonstrukcji. Ornamenty roślinne, kinkiety w kształcie kwiatów, zasłonki w oknach…Wszystko wykonane zostało ręcznie z tradycyjnych materiałów, w drewnie i mosiądzu, na podstawie zachowanych zdjęć oraz rysunków. We wrześniu tego roku można było wreszcie oglądać tramwaj w pełnej krasie pędzący przez miasto!

„Renowacja tramwaju Maximum to dzieło wrocławian oraz serdecznych przyjaciół naszego miasta. Ta idea połączyła kilka pokoleń miłośników – przedwojennych oraz obecnych mieszkańców. Dzięki ich wysiłkowi Wrocław otrzymał wyjątkową wizytówkę – pojazd wiekowy, a przy tym niezwykle elegancki. Pozwoli on przenieść się nam do dawnych czasów i poczuć atmosferę przełomu XIX i XX w. Wrocławski tramwaj Maximum to jedyny czteroosiowy wagon w Polsce. Zaryzykujemy także stwierdzenie, że jest on również najpiękniejszy na świecie”, opowiadał Krzysztof Kołodziejczyk prezes wrocławskiego Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Więcej zdjęć dokumentujących renowację można oglądać na profilu Maximum #325 | Facebook do czego Państwa serdecznie zachęcamy oraz w artykule: Tramwaj jak malowany. Legendarny Maximum odzyskał blask sprzed 120 lat [ZDJĘCIA] (wroclife.pl)

Tramwaj Maximum przed i po renowacji.
Źródło: Maximum #325 | Facebook
Tramwaj Maximum, Wrocław.
Foto za: Maximum #325 | Facebook
Tramwaj Maximum, Wrocław.
Foto: Zbigniew Krukowski, Okiem Kruka | Facebook
Finał prac nad wnętrzem tramwaju Maximum to detale. Rzeczy może i niewielkie, ale właśnie to one przydają wagonowi elegancji i szyku. – tłumaczył Tomasz Siekicki, który koordynował renowację zabytkowego tramwaju Maximum z 1901 r.
Foto za: Maximum #325 | Facebook
Rzemieślnicy przy pracy.
Krzysztof Milewski w trakcie pracy przy mosiężnych elementach wyposażenia wnętrza.
Pani Beata nanosi elementy malatury. Foto za: Maximum #325 | Facebook

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *