Czy możliwa jest fabryczna produkcja taniego dobrej jakości detalu architektonicznego na potrzeby nowej architektury klasycznej/tradycyjnej oraz rekonstrukcji? Przesłali nam Państwo katalog produktów z zamkniętych i zrujnowanych Mirostowickich Zakładów Ceramicznych: „Temat architektury końca XIX wieku to prefabrykacja detalu, ówcześnie zresztą powodu ostrej krytyki. Dzisiaj patrzę na ten temat bez uprzedzeń i w ogóle warto ten temat podnieść i się odnieść na ile dzisiaj taka prefabrykacja, wraz z projektowaniem według wzorników, byłaby możliwa.”
Rozkwit neostylów pod koniec XIX wieku nie byłby możliwy bez rewolucji industrialnej i masowej produkcji detalu architektonicznego. Dobre czasy dla architektury klasycznej, rzemieślników i firm produkujących detal skończyły się jednak po wojnie wraz z rewolucją modernistyczną. W latach 90. na bazie buntu przeciwko bieda-modernizmowi i komunistycznej szarzyźnie moda na detal powróciła. Problemem szybko okazała się być jego jakość. Gipsowe/styropianowe detale o złych proporcjach, wykorzystywane bez zrozumienia zasad architektury klasycznej, stały się znakiem rozpoznawczym polskich pseudo-dworków i gargamelów.
Tymczasem ostatnimi laty pojawia się coraz więcej małych fabryk oraz manufaktur, które na specjalne zamówienia potrafią wykonywać wysokiej jakości detal. Ale to nie wszystko bo nowoczesna technologia pozwala na jeszcze więcej. Nowoczesne maszyny pozwalają produkować detal na skalę niewyobrażalną kiedyś oraz obrabiać każdy rodzaj kamienia czy drewna. Za przykład może posłużyć budowany współcześnie przez karmelitów ogromny klasztor w tradycji gotyckiej w Meeteetse w stanie Wyoming, USA. Mnisi by podołać temu wielkiemu zadaniu…przeszkolili się w obsłudze maszyn CNC (Computerized Numerical Control), które potrafią wyciąć w kamieniu każdy rodzaj detalu.
Czy jesteśmy w XXI wieku w stanie znów tworzyć detal architektoniczny, który przy zachowaniu wysokiej jakości, będzie jednocześnie w finansowym zasięgu każdego z nas? Czy takie rozwiązanie, o ile byłoby możliwe, nie doprowadziłoby do całkowitej śmierci resztek rzemiosła artystycznego?
Do omówionych w niniejszym poście pracowni (oraz szeregu innych, związanych z tradycyjną architekturą) można łatwo i szybko dotrzeć z naszej strony archiwolta.pl
Wszyscy kochamy zieleń. Walczymy o każde drzewo. Co począć jednak, gdy zieleń zaczyna pochłaniać cenne zabytki do tego stopnia, że znikają one z krajobrazu? Wzgórze, na którym stoi zamek w Wiśniczu ze względów obronnych, ale także i krajobrazowych, było pozbawione zieleni. W latach 30. XX w. mury bastionów były w złym stanie. Postanowiono je zatem…
Dzisiaj prezentujemy dwa różne przykłady projektowania nowej zabudowy w ramach przestrzeni historycznej… Projekt z Poznania przygotowała Pracownia WXCA – często nagradzana, jedna z najbardziej znanych polskich pracowni architektonicznych. Natomiast projekt z Wrocławia – 3MK Projekt, która jest pracownią nową, specjalizującą się przede wszystkim w projektowaniu w kontekście historycznym, renowacji oraz konserwacji zabytków. Poznań I Nagroda…
Jako ilustrację dla niniejszego posta wybraliśmy grafikę z francuskiego magazynu „La Décroissance” opublikowaną na profilu grupy Stowarzyszenia Ochrony Domu Alzackiego, która spotkała się z dużym odzewem wśród internautów, nie tylko w samej Francji. Problem zaniku architektury regionalnej (czy też braku odwołań do regionalnych wzorców we współczesnym zunifikowanym budownictwie jedno- i wielorodzinnym) dotyczy wielu krajów w…
O rozpoczęciu najprawdopodobniej rekonstrukcji poinformował Burmistrz Koronowa Patryk Mikołajewski: „Drodzy Mieszkańcy, Czasem mała zmiana czyni wielką różnicę. Pierwsza zmiana na elewacji budynku dawnego Domu Towarowego zrobiona. Co ważne zabezpieczono również luźne elementy elewacji. Prace nad projektem przebudowy budynku już trwają. Dawny Dom Towarowy stanie się nowym urzędem – z niespodziankami dla mieszkańców. O szczegółach będę…
„Kalisz jest najbardziej reprezentatywnym przykładem odbudowy miasta po zniszczeniach wojennych I wojny światowej w Polsce. Już podczas niemieckiej okupacji zarówno władze okupacyjne jak i środowisko polskich architektów rozpoczęły prace nad koncepcją odbudowy miasta. Wśród polskich architektów i urbanistów panował konsensus co do kształtu odbudowy. Postanowiono wykorzystać zniszczenie miasta do „spolszczenia” jego wyrazu architektonicznego, do stworzenia…
„Przywrócono kilka historycznych elementów elewacji. W parterze i w części wieży odtworzono mur pruski, większość elewacji pokryła cegła klinkierowa. Na 17-metrową wieżę wrócił historyczny kształt hełmu z iglicą. Pierwotny wygląd przywrócony został wielkiemu, łukowemu oknu znajdującemu się nad głównym wejściem do holu głównego oraz ośmiokątnym oknom modernistycznym z lat 30. XX wieku, a także pozostałej…